miércoles, 20 de enero de 2010

EL BARRIO D'HOSTAFRANCS

Como indica el título del blog DEL BARRI AL MÓN, mi intención era escribir como habitante de una ciudad como Barcelona y, que como urbanita de los de antes, se siente muy a gusto en el barrio donde vive, y a partir de ahí expresa en palabras lo que piensa.

Bien, vivo en el barrio llamado Hostafrancs y hoy voy a usar los textos de otras personas más expertas, para hacer una introducción al barrio.

Como ya he dicho, este barrio forma parte de la ciudad condal, pero en su día fue una porción de territorio externo a la ciudad que siguió amurallada -fisica y mentalmente- hasta finales del s.XIX. Una vez hecha esta aclaración, os paso los textos extraídos de la Red:

Muy breve historia y localización de Hostafrancs

Hostafrancs se encuentra entre la Gran Vía, Sants y Les Corts, en el sector del distrito más próximo de la plaza de España. Los ejes vitales del barrio son la calle de Cruz Cubierta, la calle del Consell de Cent y los alrededores del mercado. Hostafrancs fue ya desde su fundación, a mediados de de siglo XIX, un barrio de servicios que ofrecía casa a los trabajadores que acudieron a la zona atraídos por la pujanza industrial de Sants - especialmente del vapor de la España Industrial - y de Barcelona, así como del establecimiento de servicios comerciales que se emplazaron a la Cruz Cubierta con la construcción de la carretera y el puente de Molins de Rei. La trama urbana fue diseñada durante la segunda mitad del siglo XIX por el arquitecto municipal Antoni Rovira y Trias. En 1875 en Hostafrancs ya había tranvía de caballos y el 1904 uno eléctrico lo conectaba con la Rambla de Barcelona.

Fuente:   http://www.bcn.es/sants-montjuic/castella/esantsho.htm


Algunos apuntes sobre los nombres más conocidos del barrio


Per que Hostafrancs?

L'any 1840 Joan Corrades i Bosch, llaurador del poble d'Hostafrancs del Sió, a la Segarra, comprà part d'una propietat on després aixecà un hostal, que amb el temps es convertí en punt bàsic de referència per a la gent que arribava a Barcelona per la carretera de Madrid i volien descansar, abans d'entrar a la ciutat; o quan els viatgers es veien obligats a pernoctar perquè estaven tancades les portes d'accés a la Barcelona d'intramurs.
Possiblement la relativa proximitat de l'hostal al portal de Sant Antoni, ja que llavors calia retrocedir fins a la Creu Coberta per respectar els límits constructius al voltant de les muralles, feren el lloc molt conegut, i es va convertir en punt de parada, arribada i sortida de moltes línies regulars de viatgers. Conegut des de llavors com l'hostal d'Hostafrancs, que havia de donar nom al barri, amb el temps també arribà a convertir-se en dipòsit de mercaderies i en casa de contractacions que donaren configuració al barri

Creu Coberta

La creu coberta era a l'actual cruïlla entre el Paral•lel i l'avinguda Mistral, i les primeres dades sobre la creu són de l'any 1334.
L'any 1573 és renovada, ja que l'anterior ha estat malmesa a causa d'una tempesta. Les millores son realitzades per Pere Forner, i la reparació es de tan agrat que el Consell de Cent va arribar a pagar més diners per arreglar-la.
Al 1756, s'expropiaren els terrenys on era el Coll dels Inforcats i es construí un nou camí que anava des del portal de Sant Antoni a la Creu Coberta i que s'anomenà Passeig de la Creu Coberta. Era un camí plantat d'arbres i per el que no es permetia transitar-hi carros ni carretes. Entre els anys 1756 i 1785 es va convertir en el passeig predilecte de l'alta societat barcelonina, quan sortien en cotxe o a cavall.
Aquest passeig decaigué molt amb la construcció del Passeig de Sant Joan, fins al punt que en 1824 hi ha referències de que era intransitable.

La Creu Coberta


Va ser destruïda el 1823 pels liberals, fou novament aixecada, i va desaparèixer cap al 1823 durant la reparació de la carretera. Esdevingué un paisatge peculiar, ja que des del segle XV fins a 1715 s'hi alçaren algunes de les principals forques de la ciutat, el Coll dels Inforcats, acompanyades d'alguns molins de vent que servien per moldre el blat de la ciutat.

Plaça Espanya

A primers de segle XX, era costum que els veïns d'Hostafrancs instal•lessin un envelat per a celebrar la festa major, doncs la plaça d'Espanya era una mena d'espai lliure creuat per la carretera reial que comunicava amb la Creu Coberta, just en l'encreuament de les avingudes del Paral•lel i Mistral. També existia la via que conduïa a la Provençana passant per la Bordeta, com també altres camins secundaris, un cap a Sarrià i l'altre cap el Port. El 6 d'Octubre de 1900 aquest envelat cedit pels veïns va servir per fer el primer projecte d'urbanització de la plaça
Fuente:   http://lanostrabarcelona.blogspot.com/

Espero que os haya sido de interés y para saber más cosas de Hostafrancs, una parte de Barcelona. Otro día aportaré datos sobre población, nacionalidades, comercio, industria, educación y ocio del barrio.
Cualquier comentario sobre el mismo será atendido.

No hay comentarios:

Publicar un comentario

Hola,
Gracias por tu contribución al blog.